Upał chłodnica VW

Jakie tajemnice można znaleźć pod maską Volkswagen w upale?

Wraz ze zbliżającymi się upałami, istnieje możliwość, że temperatury osiągną 30 stopni Celsjusza jeszcze w tym tygodniu

.

W takich warunkach często dochodzi do przegrzewania się samochodów. Przyczyna tego problemu jest często błaha i może być łatwo zidentyfikowana poprzez inspekcję komory silnika. Wbrew powszechnemu przekonaniu, brak płynu chłodzącego nie jest typowym winowajcą przegrzania.

W sferze problemów z silnikiem nierzadko zdarza się, że niezauważony wyciek płynu chłodzącego jest winowajcą przegrzania.

Dzieje się tak, gdy poziom płynu chłodzącego znacznie spada . Ponadto mogą wystąpić przypadki, w których w układzie tworzą się pęcherzyki powietrza, pomimo obecności płynu. Pęcherzyki te mogą również prowadzić do przegrzania silnika.

W przypadku, gdy w układzie brakuje płyn lub odpowiedniej wentylacji, powszechnie stosowana metoda włączania nagrzewnicy okaże się nieskuteczna. Wynika to z faktu, że brak płynu w nagrzewnicy skutkuje niewystarczającym ogrzewaniem, uniemożliwiając tym samym usunięcie nadmiaru ciepła z układu. W konsekwencji zwiększenie temperatury i maksymalizacja nawiewu nie doprowadzi do obniżenia temperatury silnika. Jedynym rozwiązaniem jest zatrzymanie pojazdu i dolanie płynu.

Nieistotny czynnik przyczyniający się do przegrzania silnika

W przypadku, gdy silnik doświadcza nadmiernego ciepła podczas pracy, niekoniecznie musi to wskazywać na awarię układu chłodzenia. Czasami chłodnica może zostać zanieczyszczona owadami, liśćmi lub błotem, szczególnie w samochodach użytkowanych w terenie lub na autostradach, gdzie chłodnice mają tendencję do gromadzenia znacznej liczby owadów w miesiącach letnich. W takich przypadkach zwykłe włączenie wentylatora w celu schłodzenia płynu chłodzącego może nie być wystarczające.

Jaka jest właściwa metoda czyszczenia chłodnicy?

Aby wyczyścić chłodnicę, możesz użyć myjki ciśnieniowej w domu lub zabrać ją do myjni bezdotykowej, jeśli masz łatwy dostęp do przedniej części chłodnicy. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak zdjęcie chłodnicy i wyczyszczenie jej detergentem i wodą przy użyciu węża ogrodowego pod niskim ciśnieniem. Nie martw się o uszkodzenie chłodnicy jest ona bardziej trwała niż się wydaje.

Jeśli chłodnica została już usunięta, warto rozważyć jej wymianę.

Jeśli posiadasz starszy pojazd z chłodnicą, która wygląda na zabrudzoną z zewnątrz, prawdopodobnie zauważysz, że przeszła ona znaczne obciążenia mechaniczne z powodu uderzeń różnych przedmiotów.

Nietrudno sobie wyobrazić, że w pojeździe, który ma kilkadziesiąt lat, wewnętrzny stan chłodnicy może być dość brudny

.

Często prowadzi to do zakłóceń w cyrkulacji płynów. Po około dziesięciu latach chłodnica ma tendencję do gromadzenia znacznej ilości kamienia, a zaniedbanie wymiany płynu chłodzącego tylko przyspiesza proces zatykania kanałów.

W takich sytuacjach często opłaca się zdecydować się na wymianę podzespołu. Co ciekawe, możesz być mile zaskoczony, gdy odkryjesz, że nowe chłodnice do popularnych modeli są w cenie od 300 do 600 złotych. W rzeczywistości, w przypadku najczęściej używanych modeli, można nawet znaleźć zamienniki za mniej niż 300 złotych.